Rijtest Lancia Ypsilon CNG Ecochic

Lancia Ypsilon Ecochic 14% bijtellingTerwijl het er in Nederland op lijkt dat je alleen 'groen' onderweg bent met een (semi-)elektrische auto is er nóg een brandstof waarbij je het milieu weinig schade toebrengt: groengas. Bijkomend voordeel is dat dit gas ook nog eens erg voordelig is. Sinds kort kun je het ook tanken in de Lancia Ypsilon Ecochic. Tijd voor een kennismaking.

Ypsilon 0.9 Twinair CNG

De Ypsilon is al weer ruim twee jaar verkrijgbaar en is nog steeds een chique verschijning. Waar de Fiat 500 nog wel eens van de shortlist – zou daar eigenlijk een mooi Italiaans woord voor zijn? – wordt geschrapt wegens het ontbreken van achterportieren, is de Ypsilon een ideale compacte B-segmenter die niet alleen vorm en functie prima lijkt te combineren, maar ook uitstraalt dat z'n eigenaar méér wil dan alleen een functioneel vervoermiddel.

Vanaf het begin is de 0.9 TwinAir de meest populaire krachtbron in de compacte Lancia. Met zijn 85 pk is de Ypsilon er lekker vlot mee en bovendien past deze motor prima bij het karakter van de auto, hoewel we persoonlijk de 1.2 viercilinder wat rustiger vinden in de Yp. Sinds kort is de kleine turbotwin ook verkrijgbaar met een CNG-installatie, voor gebruik van het zogenoemde groengas. Met meer dan 15 jaar ervaring is Fiat de absolute nummer één als het gaat om dit gas, dat inmiddels op meer dan 125 plekken in Nederland te krijgen is. Vrijwel altijd is er een tankmogelijkheid in de buurt en mocht dat niet het geval zijn dan is er ook geen man over boord: de Ypsilon heeft immers ook nog steeds de standaard benzinetank van 40 liter. Mocht je onverhoopt geen groengas kunnen tanken, kun je altijd verder op benzine. Met beide brandstoffen samen heb je (bijvoorbeeld tijdens een buitenlandse reis) bovendien een veel grotere actieradius dan bij de benzineversie.

De motor in de Ypsilon kennen we al van de Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG. Ook in de Lancia levert deze 80 pk, vijf minder dan in de versie die het zonder 'de brandstof om op de koken' moet stellen. De CO2-uitstoot is een zeer lage 86 gr/km, terwijl het opgegeven verbruik 3,1 kg per 100 kilometer bedraagt. Een kilo CNG kost in Nederland ongeveer een euro, zodat je dus een euro of drie per 100 kilometer kwijt zou zijn. Dat red je met een andere brandstof niet! Mooi die lage brandstofkosten, maar de leaserijder is minstens zo blij met 14 procent bijtelling, terwijl ondernemers zich in de handen wrijven vanwege aangename subsidieregelingen – helaas niet overal in het land gelijk – voor dergelijke milieuvriendelijke auto's. Tijdens onze trip noteerde de boordcomputer gemiddeld 1 op 16. Zuiniger kan. Minder zuinig ook. De TwinAir blijft in dit opzicht een gevoelige motor, ook op groengas. Laat je de turbo relaxt zijn werk doen, ligt een keurig resultaat binnen bereik. Moet hij flink aan de bak, is het verbruik navenant.

Eco en 14% bijtelling

Afgezien van een extra metertje op het digitale schermpje en een keuzeknopje voor de brandstof merk je er niets van dat je met een groengas-auto onderweg bent. De vijf ontbrekende pk's vallen niet op en ook qua sturen is er weinig verschil, ondanks de iets grotere grondspeling. Vanwege wettelijke eisen viel daar (net als bij de Panda CNG) niet aan te ontkomen, in verband met de gastank onder de kofferbak. Die is ook iets geslonken, maar biedt toch nog altijd minimaal 245 liter. De Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir CNG Ecochic staat in de prijslijst vanaf € 14.650 en is daarmee net geen twee mille duurder dan een vergelijkbare Ypsilon puur op benzine. Het verschil wordt marginaal als je weet dat het na zo'n 13.000 kilometer al is terugverdiend. En dat eenmalig, dus niet bij jaarlijks deze afstand. Daarna begint het rijdende sparen, zonder dat je daar in het luxueuze interieur ook maar één moment aan wordt herinnerd.

Voor meer informatie over de Lancia Ypsilon 0.9 CNG Ecochic, kunt u uiteraard contact met ons opnemen.

bron : autoitalia