Jeep Renegade is geen softy

Jeep Renegade koop je bij Tenback in Doetinchem

De Renegade is Jeeps instapmodel, maar desondanks zeker geen lifestylekarretje dat bang is voor een beetje blubber. In Trailhawk-uitvoering heeft de Amerikaan zelfs lage gearing. Hoewel, de benaming Italiaanse Amerikaan is waarschijnlijk beter. De kleine Renegade staat namelijk op het platform van de toekomstige Fiat 500X, gebruikt overwegend Fiat-motoren en wordt in de Italiaanse stad Melfi in elkaar geschroefd.

Het design is echter puur Jeep. Zo heeft de Renegade dezelfde Tonka-uitstraling als zijn grotere broer Wrangler en is de compacte SUV uiteraar getooid met de zo kenmerkende grille met zeven sleuven, hoekige wielkasten en vierkante achterlichtblokken.

Trailhawk

De Renegade is er overigens in twee exterieursmaken, want de Trailhawk-variant is qua uiterlijk behoorlijk anders dan het standaardmodel. De Trailhawk staat hoger op zijn wielen, heeft gewijzigde voor- en achterbumpers voor een betere aan- en afloophoek, beschermplaten onder het chassis en twee rode sleephaken op de neus. Daarbij staat de Trailhawk op terreinbanden en is hij uitgerust met Jeep Active Drive Low permanente vierwielaandrijving, inclusief lage gearing en kruipfunctie. De andere Renegade-varianten moeten het doen met alleen voorwielaandrijving of (optioneel) Jeep Active Drive automatische vierwielaandrijving, die de achterwielen bijschakelt als de voorwielen hun grip verliezen.

Fiat-motoren

Voor de aandrijving zorgen viercilinders uit de rekken van Fiat. De basismotor is een 1.6 met 108 pk en 152 Nm (waarschijnlijk niet voor Nederland), daarboven staan een 1.4 MultiAir2 (138 pk en 230 Nm) en een 1.4 MultiAir2 turbo (168 pk en 250 Nm). Dieselen kan met een 1.6 MultiJet II (118 pk en 320 Nm) of een 2.0 MultiJet II met de keuze uit twee sterkten (138 pk/350 Nm of 167 pk/350 Nm). De 1.6 is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, de twee diesels en de 1.4 MultiAir2 aan een handgeschakelde zesbak. Verder is de 1.4 MultiAir 2 turbo leverbaar met een zestraps transmissie met dubbele koppeling of een negentraps automaat. Die laatste is er ook voor de 2,0 liter diesel.

Veiligheidsvoorzieningen

Jeep geeft overigens hoog op van het aantal (optionele) veiligheidsvoorzieningen dat op de Renegade zit. Het merk noemt er liefst zeventig, waarvan een aantal inderdaad in het oog springen. Zo is de kleine offroader uitgerust/uit te rusten met onder meer alarmknoppen voor hulpdiensten op de buitenspiegels, dodehoeksensoren, elektronische botspreventie, Hill Descent Control, Trailer Sway Control en een spraakgestuurd communicatie- en multimediasysteem.

Bron : AutoVisie
Auteur : Remco Slump

Voor meer foto's van de Jeep Renegade kijk je op onze facebook pagina