Is het tijd voor een nieuwe bestelbus?

Of blijven we weg uit de stad?

De binnensteden gaan op slot voor vervuilende bedrijfswagens. Sinds de introductie van de Zero-Emissie (ZE) zones moeten ondernemers met een bestelauto of vrachtwagen scherp opletten waar ze wel en niet naar binnen mogen. Verschillende gemeenten hebben hun regels aangescherpt of breiden hun zones zelfs uit.

Ondernemers staan voor een blok. Laten we ons de stad uitjagen, of is dit hét moment om te investeren in een nieuwe, schone bestelauto?

De lappendeken aan regels en uitzonderingen

De landelijke basisregels lijken duidelijk, maar de praktijk is een flinke puzzel. Elke nieuwe bestelauto die vanaf 1 januari 2025 op kenteken is gezet, moet 100% emissievrij (elektrisch of op waterstof) zijn om de zones in te mogen. Voor bestaande dieselbussen gelden nog overgangsregelingen:

  • Euro 5 diesel: Heeft nog toegang tot 1 januari 2027.
  • Euro 6 diesel: Heeft (naar verwachting) nog toegang tot 1 januari 2029 (mits geregistreerd vóór 1-1-2025).
  • Euro 4 of lager: Direct verboden in de Zero Emissie zones.

 

Het addertje onder het gras?

Gemeenten mogen zélf beslissen over lokale ontheffingen en het handhavingsbeleid. Waar de ene stad een oogje toekijkt voor specifieke marktkooplui of hardwerkende klusjesmannen, deelt een andere stad direct digitale boetes uit via camerahandhaving. Het resultaat: een onoverzichtelijke lappendeken aan uitzonderingen per stad.

De grote vraag: Wat doe je als ondernemer?

Als ondernemer, leverancier of bouwbedrijf kun je niet zonder bereikbaarheid. Maar de investering in een elektrisch wagenpark is fors en de laadinfrastructuur is nog lang niet overal op orde. Hoe gaat de sector hier mee om?

Optie 1 - De hakken in het zand (en wegblijven)
Sommige ondernemers kiezen ervoor om de binnensteden simpelweg te mijden. "Als we niet meer welkom zijn met onze betrouwbare diesels, dan zoeken we onze klanten wel buiten het centrum", klinkt het veelvuldig. Maar is dat op de lange termijn houdbaar, of snijd je jezelf daarmee in de vingers?

Optie 2 - Meeleiden en vernieuwen
Anderen zien het juist als een kans. Door nu over te stappen op een jonge, elektrische bestelauto ben je klaar voor de toekomst, loop je voorop in duurzaamheid en behoud je onbeperkt toegang tot álle binnensteden. Bovendien rijdt elektrisch comfortabel en zijn de operationele kosten vaak lager.

Wat is uw mening?

Bij Tenback zijn we benieuwd hoe u hierin staat. Laat u zich in een hoekje drukken door de overheid, of ziet u de voordelen van een modern, emissievrij wagenpark?

Stelling: "De zero-emissiezones jagen de hardwerkende ondernemer de stad uit. Ik weiger nu al te investeren in een elektrische bus."

Eens: De regels veranderen te snel, de bussen zijn te duur en de laadpalen zijn er niet. Ik mijd de binnenstad wel.
Oneens: Het is een kwestie van tijd. Wij moeten als ondernemers meebewegen en de overstap naar een nieuwe (elektrische) bestelauto biedt juist kansen.
Anders, namelijk...

Twijfelt u of uw huidige bedrijfswagen de stad nog in mag? Doe altijd de kentekencheck op opwegnaarzes.nl of kom eens langs in onze showroom om te bespreken wat voor uw onderneming de slimste route is!

Geplaatst in Ontwikkeling.